13-09-13

Wat kruipt daar op de Heide?

Slangen...... brrr eigenlijk vind ik ze al heel m'n leven maar griezelig. Maar aan de andere kant boeien ze me ook wel. En sinds ik me een beetje meer bezig hou met natuurfotografie, passeert er natuurlijk wel eens een foto van een slang op een blogje of Facebook. Grappig genoeg denk ik dan wel "Goh, zo'n foto zou ik ook wel eens willen maken". 


Nou, afgelopen woensdag kwamen daar mijn kansen, tijdens een fotografie workshop in het mooie Drentse Vledder. Samen met Edo van Uchelen van het Centrum voor natuurfotografie togen we naar 2 mooie perceeltjes privéterrein, heide en struiken, op zoek naar....

Een Levendbarende Hagedis, helaas best ver weg, foto thuis nog wat uitgesneden.

En dan, ja hoor, een kleuter-Ringslang.
Al is hij nog zo klein, iedereen houdt gepaste afstand. "Dichter bij, jullie moeten veel dichter bij", zegt Edo. "O ja?" Ja dus.... hmmmm....

Deze kleuter is overigens uit z'n velletje gegroeid en omdat hij nu gaat vervellen heeft hij (of zij) tijdelijk deze felblauwe ogen, wat deze slang dan wel weer een bizar uiterlijk geeft.

We lopen verder. Op diverse plaatsen liggen "platen", tegels van tapijt of golfplaat. Ideaal voor Hazelwormen, als Edo zo'n tegel op tilt zien we dit prachtige reptiel. Geen slang, al ziet het er wel zo uit, maar een pootloze hagedis.

Helaas zijn mijn foto's van dit diertje niet echt gelukt, mijn nieuwe "te leen" camera had moeite met scherp stellen en achteraf had ik gewoon hier al de macrolens er op moeten zetten. 

En verder gaat onze speurtocht, Edo vindt een tweede Ringslang.Ook niet groot, maar wel echt heel mooi. Nu zet ik wel de macrolens er op en kan ik een paar echte mooie foto's maken.

De laatste van deze 3 foto's is mijn favoriet van vandaag.

Dit is natuurlijk geen super foto, maar geeft wel mooi aan hoe groot hij was.

We gaan lunchen en dan begint het helaas hard te regenen. We besluiten even terug te rijden naar Vledder en daar bij het café wat te gaan drinken. Als het later weer opklaart gaan we naar een ander heideterrein.

Hier staat de heide nog net ietsje meer in bloei, maar het is eigenlijk te koud. Er zijn dus amper vlinders, libellen en andere levende wezens.

Ik maak een close-upje van de heide,
en voel me plotseling wat begluurd!
Ook deze "ingesponnen" graspluim trekt mijn aandacht.
Inmiddels is het weer behoorlijk betrokken, maar Edo heeft een Adder gevonden. Deze is echt heel klein, niet eens een kleuter maar een wat grotere baby. Het maakt allemaal niet uit, ze is echt prachtig en ook nog eens een gewillig fotomodel!


Spijtig genoeg begint het weer te regenen en besluiten we de fotosessie te beëindigen.

Dit is de laatste foto van dit prachtige Addertje, van bovenaf gemaakt en ingeflitst.

Ik kan wel zeggen dat dit een zeer bijzondere workshop was, met een boeiend verhaal van Edo er bij. 

*****

24 opmerkingen:

  1. Brrrr.....slangen....maar prachtige foto's. De ingesponnen graspluim vind ik ook super!
    Lise
    www.LiseGL.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig blog Annemarie, leuke foto's :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik vind het maar niks zo met een kenner erbij zou ik mhet nog wel doen want ze zijn zo mooi maar jij hebt het wel gedaan en ik vind het een geweldige serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben jij een heldin Annemarie ik zou het echt niet durven !!!
    Hulde voor jou en voor je mooie foto's SUPER !!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Annemarie,

    Tsja, dit zijn de blogjes die echt super zijn. Slangen zijn toch altijd iets specialer omdat je ze bijna nooit ziet.
    Prachtige serie en mooie platen van alle dieren. Topserie, kan mij voorstellen dat je erg genoten hebt. Vooral de éénnalaatste adderfoto vind ik prachtig.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige foto's kon je maken van de slangen.
    Ik vind het echt geweldig, de ringslang is super, ik wist niet dat die zo klein waren.
    Ik zou ze ook zo pakken hoor, moet natuurlijk wel zeker weten of ze niet giftig zijn, hihihi.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Irma, zowel de ringslang als de adder die wij gezien hebben waren nog jong, ze worden echt nog groter. Ik vond 't mooi om te zien, en mooi om te fotograferen maar oppakken zou ik zeker niet doen. Het jonge addertje heeft trouwens al wel een flink portie gif tot haar beschikking, dus die zou ik zeker nooit oppakken.

      Verwijderen
  7. Aha jij was te gast in mijn mooie provincie Drenthe!
    Ondanks het wat mindere weer heb je wel even een prachtige reeks
    reptielen kunnen fotograferen. Mooi hoor je hebt er een aantal
    fraaie foto's aan over gehouden. De Ringslang staat al tijden op mijn wensenlijstje dus ik heb even extra mee genoten van die foto's.
    Maar ook de Adder staat er heel mooi op.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Coby ik heb genoten in jouw mooie provincie. Het is jammer dat het bij mij vandaan best ver weg is, ik ging om 7.15 van huis en was om 9.50 in Vledder. Maar ik zou er graag vaker fotograferen, ik vind het daar echt prachtig! Groetjes

      Verwijderen
  8. Wat een superblog is dit, Annemarie. Ik vind dat jij met die leencamera fantastische foto's maakt. Kan je 'm niet houden? Op slangen ben ik ook niet dol, maar ik vind je foto's in één woord prachtig. Die ringslang met dat blauwe oog is heel apart. Je moest dan wel vroeg de deur uit, maar je hebt er veel voor terug gekregen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joke, m'n camera bevalt inderdaad heel goed, ik zou 'm graag houden. Eens kijken hoe het met m'n eigen camera af loopt en dan een beslissing nemen. Heb zowieso wel de wens voor een 2e body, dus wie weet?!

      Verwijderen
  9. Halo Annemarie,
    Beautiful blog, great pictures. We met on Twitter on September 13.
    I am now following you.
    Have a great weeekend,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Halo Annemarie.
    Very nice blog, great pictures. We met on Twitter with my picture of the little frog... :)
    Have a great weekend,
    Louise, Canada

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige ervaring Annemarie!
    Ik heb vorig jaar 3 prachtige ringslangen mogen ontmoeten op de heide en kunnen fotograferen, maar adders nog niet.
    Staat nog op mijn verlanglijstje.

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, dit is gaaf Annemarie.
    Pracht foto's met mooie kleuren en scherpteverloop.
    Nr. 6 vind ik wel heeeeeel erg mooi.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een bijzondere ervaring Annemarie en je hebt mooie foto's kunnen maken. Heel apart die blauwe ogen. Kunnen ze daar gewoon mee zien?
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gonnie, als je goed kijkt zie je de pupil door het blauwe heen. Als een slang vervelt, vervelt ook de huid over het oog. Ze kunnen zien, maar zijn tijdelijk wel wat minder alert.

      Verwijderen
  14. Zo, wat een gave reeks. Slangen vind ik altijd al erg interessant en ik zou ze graag ook eens in Nederland fotograferen. Je hebt niet alleen van alles over de slangen geleerd, je hebt er ook hele knappe foto's aan overgehouden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, wat een geweldige blog. Prachtig die ringslang, maar ook je heide macro en de foto met de Schotse hooglander vind ik heel mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. WOW Annemarie!!!! Wat ontzettend gaaf!!!
    Geweldig deze mooie slangen. Wat heb je ze prachtig op de foto gekregen, echt toppers! Leuk zo'n workshop en zo zie je maar weer, je krijgt dan platen waar je niet eens van had durven dromen hahaha... Ik vind foto 6 en 8 (zonder je andere foto's te kort te doen) werkelijk schitterend!
    Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Annemarie, mooie, levendige site, de blauwe ogen van de ringslang mooi in beeld gebracht. Groeten, Ronald.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sssschitterende ssserie ssslangenfoto's! Wist niet dat we in NL ook ringslangen hadden. Kan me voorstellen dat je in het begin een beetje huiverig bent. De serie van het tweede ringslangetje vindt ik de mooiste, vooral die met dat gessspleten tongetje.

    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooi blog met prachtige foto's, vooral de slangen omdat ik die nog nooit tegen gekomen ben.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  20. jaaaaaa....slangen zijn zo gaaf! prachtig vastgelegd, gaaf ook die adder zeg

    BeantwoordenVerwijderen