04-05-14

Workshop macrofotografie

Macrofotografie, voor mij toch steeds weer een leuk en uitdagend onderdeel van de fotografie. Inmiddels weet ik er al wel wat van, maar je bent nooit uitgeleerd. Een workshop speciaal over macrofotografie had ik nog niet eerder gedaan, en zo kwam het dat ik me inschreef voor een workshop in natuurgebied "De Maashorst" bij HKNatuurfotografie.

Enkele dagen van tevoren kregen we een mooie hand-out toegestuurd per mail, ik kreeg er meteen zin in, en stond ondanks het vroege tijdstip van aanvang startklaar op de parkeerplaats. Met maar één andere deelnemer was dit trouwens wel een hele luxe workshop. We liepen een eindje een verhard pad af en kwamen toen in een mooi gebiedje met wat vennetjes en diverse soorten mos. Het zonnetje kwam al op, er was een beetje nevel en het had gevroren. Na een kop koffie en een korte inleiding gingen we op zoek naar de eerste onderwerpen.

Ruig Haarmos, altijd een mooi onderwerp. De bovenste foto is scherp gesteld op 1 mosje, de onderste op een groepje.

Dauwdruppels op grassprieten. Ook hier heb ik bewust scherp gesteld op 1 druppel. Toen ik de foto thuis zag, realiseerde ik me dat het mooier had geweest als alle 2 de druppels scherp waren geweest.

Onze (foto)kunsten werden nauwlettend gade geslagen door deze en nog veel meer Schotse Hooglanders.

Tapijt van mos, recht van boven gefotografeerd.

Twee keer hetzelfde bloemetje, de eerste tegen een wat lichte achtergrond, de tweede iets anders belicht en een wat donkerdere achtergrond (ander standpunt).

Geaderd Witje, experimenteren met diafragma's.

't Zijn maar "gewoon" Boterbloemen, maar je kunt er uren mee zoet zijn. 

Soms moet je oog ook maar op iets vallen. Terwijl we een veldje afstruinen naar de Kleine Zonnedauw, valt mijn oog op dit onopvallende bruine vlindertje, dat roerloos tegen een soort van rietstengel zit. De anderen lopen door, maar ik wil hier wel een paar foto's van maken. Ik ga live-view nog eens uittesten, wat met de harde wind nog niet mee valt. 10x uitvergroot zwalkt dit vlindertje van links naar rechts door m'n zoeker maar er komt altijd wel een windstil momentje en jawel, hij staat er op. Dit is trouwens een Kleine Beer.

En soms is er zo'n geluksmomentje, het vlindertje spreidt zijn vleugels, alsof hij zich vast wil houden om niet van zijn rietstengel af te waaien. Wauw, klik, klik....

We lopen een meer bebost stuk in en staan even stil bij een omgevallen boom. Het zand onderaan de wortelkluit laat veel structuren en vormen zien. Ik zie in beide foto's een kop/hoofd. Wie ook?

En dit is de stronk van een afgezaagde boom, recht van boven gefotografeerd. Kijk toch eens wat kleurenpracht. 

Dit stuk bos doet mij aan Zweden denken, met al die rechte boomstammen. Even snel de macrolens gewisseld voor m'n andere lens. Op de bovenste foto was de zon net even achter de wolken, op de onderste foto gaf de zon het jonge groen een extra fris tintje.

Een hele stapel zwammen.

En zwammen recht van boven gefotografeerd.


Prachtige structuren in een oude boomstam.

Alsof dit stuk boomschors onder de teken zit, maar dit zijn Korsthoutskoolkogelzwammen.

Languit liggend tussen de blaadjes op de bosbodem maak ik deze foto, die ik zelf heel mooi vind vanwege de mooie cirkels er omheen. Als ik de foto laat zien krijg ik de tip m'n diafragma ietsje groter te zetten zodat nog wat meer details van de Varen zichtbaar worden, en om de foto eens in de portretstand te nemen. Goede tips, ik ga er mee aan de slag.

De details van de Varen zijn nu inderdaad beter zichtbaar. Ik kon net niet meer hetzelfde standpunt vinden waardoor het licht op de achtergrond toch anders is. Daarbij was de zon wat feller gaan schijnen en is de achtergrond nu dus wat lichter. Maar het zijn leuke en bruikbare tips om mee verder te gaan.

Ik ben dik tevreden over het geleerde en mijn foto's. Ik heb er natuurlijk nog veel en veel meer, maar ik laat het hierbij.
*****

17 opmerkingen:

  1. nr 24 is erg fraai geworden. En ik denk dat sommige foto's met de juiste nabewerking ook heel krachtig in zwartwit worden. Veel succes met alle leerstof en ik zie de foto's graag langskomen. groet Jowan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ontzettend leuk verslag, en niet eens alleen maar macrofoto's. Volgens mij heb je ook heel veel leren kijken naar dingen op verschillende manieren. Leuk om dit te zien en te lezen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele mooie foto's geworden Annemarie! Je enthousiasme straalt van de foto's af! We zullen vast nog veel meer macro's voorbij zien komen in de toekomst! Bedankt voor je fijne gezelschap tijdens de workshop.

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn complimenten voor je mooie macro,s.
    een genot om naar te kijken !!

    Groeten Jon Bakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zo` n workshop en je foto` s zijn prachtig.
    Ik heb een keer een workshop gedaan met weet het niet precies meer maar veel mensen (12 of 13 geloof ik) en dan krijg je niet echt aandacht.
    Ik zie ook gezichten in de zandfoto` s, helemaal leuk.
    Ik hoop dat veel geleerd hebt, zal het merken aan je foto` s,

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O wat is dit mooi, zulke workshops zijn toch wel heel erg leerzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele mooie foto's! Leuk zo'n leerzame workshop.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Annemarie,

    Mooie serie hoor. Ik vind de foto van de hooglanders erg sterk. Mooi tegenlicht en de zichtbare adem maakt de foto af. Weliswaar geen macro, maar wel erg mooi.
    Grappig die opmerking bij de laatste 2 foto's.
    Het is een beetje wat je wilt laten zien.
    Wil je iets registrerend laten zien, dan moet je inderdaad voldoende scherptediepte hebben.
    Wil je echter iets kunstzinniger laten zien, dan moet je wel degelijk je diafragma groter maken.
    Volgens mij haal je twee dingen door elkaar in je omschrijving. Je F-getal moest waarschijnlijk hoger, waardoor je diafragma kleiner wordt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja René, ik begrijp je laatste opmerking. Ik schrijf nu eenmaal net zo vlug als dat ik soms denk of doe. Ik haal in de praktijk de dingen zeker niet door elkaar, en het F-getal is inderdaad hoger (groter) in de 2e foto. Niet juist beschreven, wel juist gedaan. Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  9. Hoi Annemarie,
    Om te beginnen vind ik het opmerkelijk dat je ook een andere lens mee mocht nemen bij deze workshop. Het leidt volgens mij een beetje af van waar je voor kwam. Dat macro's je al goed af gaan is wel aan je foto's te zien. Er zitten prachtige exemplaren tussen. De moeilijkste keuze blijft toch wat je precies wilt, bijvoorbeeld de keuze voor de scherptediepte. Het onderwerp stuurt dat wel. Leuk om te lezen hoe je het ervaren hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooi verslag van je workshop. Zo één keer per jaar doe ik ook een workshop. Altijd weer inspirerend. Je foto's zijn mooi geworden en zeker niet de alledaagse macrofoto's die je vaak voorbij ziet komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een leuk verslag van de workshop Annemarie, je hebt heel gevarieerde onderwerpen
    voor je lens gehad. Leuk dat je steeds verschillende benaderingen laat zien.
    Wat een luxe dat jullie maar met twee cursisten waren, zo heb je ongetwijfeld veel
    kunnen leren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. If some one needs expert view regarding blogging then i propose him/her to pay a visit this weblog,
    Keep up the nice job.

    Here is my website; gry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto's die je maakte tijdens de workshop Annemarie.
    Vooral de bloemetjes met een mooie zachte achtergrond hebben mijn voorkeur.
    Mooi sfeertje heb je daar ook te pakken.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Annemarie,

    ik ben sowieso gek op macro dus mij doe je een groot plezier met deze serie :-)
    Je laat dan ook echt hele mooi platen zien en die varen vind ik echt prachtig van kleur.
    Je mosjes zijn ook heel fraai evenals je regendruppel.
    Ik geniet hier heel erg van :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuk en enthousiast blog Annemarie! het macrogedeelte spreekt mij het meeste aan, maar de andere foto's zijn wel heel mooi gemaakt.
    De mosjes vind ik echt prachtig.
    Heel boeiend hoe je laat zien dat een heel kleine verschuiving van je camera een wereld van verschil kan maken, iets wat ik zelf ook regelmatig ondervind.
    Complimenten en groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En hadden de cursusleiders nog wat geleerd van je ?

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen