24-02-15

Wel winter, geen winter

Zo, eindelijk dan mijn eerste blog van dit jaar. Januari en februari zijn drukke maanden bij mij op het werk, even vrij nemen als 't mooi winterweer is, is er niet bij. Nou zijn we de afgelopen weken hier aan de kust ook niet echt verwend met veel mooie winterse dagen, van al mijn plannen voor mooie winterse (macro)plaatjes is niet veel terecht gekomen.

Maar onderstaand toch een kleine greep uit mijn foto's van de afgelopen 8 weken, we beginnen op vrijdag 23 januari. Zowaar, het was 's ochtends zonnig en na de lunch gingen Paul en ik naar de Waterleidingduinen, op zoek naar de Wilde Zwanen, die Paul nog nooit eerder gezien had.

Nog maar amper op de Pannenlanderweg, kwam de mist opzetten.

Toch maar verder gelopen, het Zwarteveldkanaal was ook al in nevelen gehuld, maar dan....

... kunnen we toch heel even genieten van 2 Wilde Zwanen. Ze kijken ons even aan en verdwijnen dan in de mist.

Het lukt me nog wel om deze jonge Knobbelzwaan op de foto te zetten.

De mist wordt dikker en dikker en valt als een natte koude deken over ons heen. 
Brrr.... we zijn er klaar mee en lopen terug naar Panneland, naar de warme chocomelk met slagroom.

***

De week daarop ligt er een piepklein laagje sneeuw. Paul en ik lopen na het ontbijt bij De Zilk de duinen in maar de winterse sferen daar ontbreken toch, het heerlijke zonnetje doet alles letterlijk smelten als sneeuw voor de zon. We zien de reeën maar ik heb m'n telelens niet bij me dus ik kon er helaas geen goede foto's van maken.

***

En dan, vrijdag 6 februari, haal ik al vroeg Ghita (klik HIER voor haar blog van deze dag) van het station, de zon schijnt, we gaan op zoek naar de Wilde Zwanen. Ghita heeft ze de dag daarvoor ook gezien dus we besluiten dezelfde kant op te gaan.

Al snel hebben we deze twee zwanen gevonden, maar echt spannend is het niet, ze blijven heerlijk slapen, al zie je wel dat de ene ons in de gaten houdt.

We besluiten verder te lopen naar een andere plek waar de Wilde Zwanen gespot zijn. 

Onderweg worden we nauwlettend in de gaten gehouden.

Onderweg vinden we een plekje uit de wind voor een drankje en een broodje.
Terwijl we zitten te genieten zingt deze Merel ons toe, nou dan verdient hij een plaatsje in dit blog.

We zien geen Wilde Zwanen meer en besluiten via het Groot Zwarteveld naar het Zwarteveldkanaal te wandelen. In het Groot Zwarteveld zien we een enorme kudde Damherten, we wanen ons bijna even in Afrika of zo. Dit vraagt om een fotostop.

Na een tijdje te hebben genoten vervolgen we onze weg naar het Zwarteveldkanaal.

En daar hebben we meer geluk:

Een groep Wilde Zwanen ligt nog heerlijk te slapen langs het Zwarteveld Kanaal. Op het blog van Ghita staat nog een mooie foto daarvan. Maar als ze ons zien besluiten ze maar eens op te staan. Er wordt wat gerekt en gestrekt en uiteindelijk wandelen ze naar het water en zwemmen weg, hun veren wapperen in de stevige wind.

Dit vond ik wel een grappige compositie, zo met twee koppen, en terwijl ik daar mee aan het stoeien was.... 

... keek de ene Zwaan mij opeens recht aan.

Ach wat een mooie ontmoeting was dit, mooier kan het deze winter niet meer worden denk ik. We besluiten langs het Zwarteveldkanaal terug naar Panneland te gaan. 

Ook de Grote Zaagbekken heb ik trouwens vandaag eens een keer aardig op de foto gekregen. Het was echt een super mooie en gezellige dag.

***

10 opmerkingen:

  1. hoi Annemarie, wat een heerlijke reeks! Mist geeft toch een heel bijzondere sfeer, ik hou er van. Foto's 2, 3, 4 en 6 zijn mijn favorieten. En alle foto's van de damherten...
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een gevarieerde AWD reportage. Van mist naar zon. Beide weersomstandigheden hebben toch wel wat. Jammer dat je de sneeuw net gemist hebt, want dat was - hoewel van korte duur - wonderschoon.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat een geweldige serie, Annemarie. Vooral de Wilde zwanen spreken me erg aan. Heb ik dan ook nog nooit gezien. Mooi met die blauwe lucht. Die wegvliegende jonge Knobbelzwaan is ook erg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele mooie foto's, met de kudde damherten lijkt het inderdaad net of jullie in Afrika lopen ! Vr,. gr. Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Annemarie dit is geweldig zulke maanden smaken naar meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie Annemarie.
    Prachtig de mistlandschappen, maar ook de Wilde zwanen en de Zaagbekken vind ik geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Annemarie,
    Je hebt de AWD weer eens in zijn verschillende facetten kunnen meemaken. Mist hoort erbij, al ben je er niet altijd blij mee. Zonnige omstandigheden, met bij voorkeur de dieren die we graag zien, krijgen we natuurlijk niet iedere keer. Gelukkig heb je daar toch je deel van gehad en bovendien heb je behoorlijk wat gezien en gefotografeerd.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie afwisselende AWD-serie. Ook ik heb de meeste sneeuw gemist dit jaar. Maar ook onder andere omstandigheden kun je in de duinen fraaie foto's maken. De herten serie en die van de wilde zwanen langs het Zwarteveldkanaal zijn een genot om naar te kijken.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gezellige serie om eens door te neuzen. Leuk gedaan. En mist. Het heeft wat. Het is koud maar ook weer rustig.

    Groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Annemarie,
    Wat een mooie blog, zowel de mistfoto's als de zonnige foto's. Wat heb jij de zaagbekken mooi, die waren bij mij niet zo gelukt. Ja de wilde zwanen zo dichtbij was echt super. De herten op het groot zwarteveld vond ik ook een prachtmoment, jouw foto's daarvan zijn ook wat beter uit de camera gekomen als de mijne, vooral de foto van het spitstertje dat achterom kijkt met het grassprietje in zijn bek vind ik top. De close up van de wilde zwanen is ook heel geslaagd. Als ik dit zo zie denk ik.....de winter was eigenlijk te kort geweest....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen