03-03-15

Poetsbeurt Knobbelzwaan

Twee weken geleden liep ik een rondje door de Weerlaner Polder. Een veelbesproken klein natuurgebied, dat nog maar een paar maanden gelden werd open gesteld voor wandelaars. Zelf ken ik dit gebied al veel langer, sinds ik zo'n 35 jaar geleden op de tegenover gelegen manege begon met paardrijden. De paarden en pony's van de manege en later mijn eigen paard hebben vele jaren in de zomermaanden heerlijk gegraasd in dit mooie stukje polder.

Er was niet veel te beleven, je zag voornamelijk ganzen. Maar bij één van de bruggetjes waren twee Knobbelzwanen bezig met een grote poetsbeurt. Ik ging voorzichtig in het gras zitten en kon een aardige fotoreportage maken.

 
Na een tijdje werden de vleugels even geschut, daarna dreven ze waardig weg.

***

12 opmerkingen:

  1. Een hele mooie serie van een schitterend dier!
    Ik vind vooral foto 9 en 10 prachtig.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk om te zien he, zo'n poetsritueel. Ik kan daar zomaar een uur naar staan kijken.
    Mooie serie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd mooi om te zien als ze aan het poetsen zijn Annemarie.
    Mooie foto's heb je er van gemaakt.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie, heldere foto's ! Groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het is altijd een prachtig gezicht om hier getuige van te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is steeds weer interessant om te zien hoe grondig ze zich poetsen. Mooi in beeld gebracht.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige statige dieren zijn het toch. Mooie serie, Annemarie. Erg mooie serie. Je hebt het wit ook zo prachtig onder controle. Wat zal je daar hebben zitten genieten. Kan me dat helemaal voorstellen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schitterende serie van deze poetsende knobbelzwaan.
    De belichting is perfect, veel details in het wit.
    Kortom een geniet blog dit Annemarie.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor alle leuke reacties. Dat wit, dat valt met die zwanen nooit helemaal mee nee, ik zit er ook wel eens naast hoor. Maar in dit geval is het wel vrij goed gelukt ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een fraai beeldverhaal Annemarie, boeiend om uitgebreid naar die poetsrituelen te kijken. Jouw serie geeft een prima overzicht van alle handelingen die gedaan worden om het verenkleed in orde te houden. Heel mooi belicht ook allemaal, dat blijft een uitdaging bij zulke lichtgekleurde dieren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Werkelijk een prachtige serie van deze poetsende zwaan.
    Wit is vaak heel moeilijk te fotograferen maar het is jou schitterend gelukt.
    Prachtig gewoon.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen