07-03-15

Sneeuwklokjes

De winter heeft z'n langste tijd gehad, op veel plaatsen kondigen Sneeuwklokjes de lente aan. Afgelopen week heb ik twee pogingen ondernomen om ze een beetje mooi op de foto te krijgen. 

Vorige week zaterdagmiddag was ik even in het Bennebroekerbos. Mijn hemel, het zag werkelijk wit van de Sneeuwklokjes en het viel aanvankelijk niet mee om er wat van te maken. Al buikschuivend en hier en daar een hondendrol ontwijkend ging ik op zoek naar een beetje een leuke compositie.

Op zoek naar wat minder grote groepen bij elkaar leverde dit een aardig plaatje op maar het is het nog niet.

Inmiddels laat 't zonnetje verstek gaan en wordt de harde wind een irritante spelbreker. Maar ik slaag er in een paar foto's te maken die me beter bevallen.

En als afsluiting een klein creatief experimentje. 

En dan vanochtend, Paul en ik zijn al vroeg in het Leyduin en Vinkeduin. Ik heb alleen m'n macrolens mee want ik wil nog steeds wat meer foto's van de Sneeuwklokjes maken. Ik heb meteen al spijt, we zijn zo vroeg en het is dus nog erg rustig. We zien Damherten, een Ree, een Buizerd en enkele Kleine Bonte Spechten. Dit alles moeten jullie maar op m'n woord geloven, helaas geen foto's. 

En ook vandaag zijn wind en de afwezigheid van de zon spelbrekers. Ik probeer het even maar kan m'n draai hier niet vinden. Jammer, ik moet komende week nog maar een keer op pad gaan.

Ik richt m'n camera nog even op iets wat minder windgevoelig is, de structuur van een paar prachtige boomstammen. Wie er oog voor heeft kan zoveel moois zien in de natuur.

***

16 opmerkingen:

  1. Je hebt de sneeuwklokjes erg mooi gefotografeerd!
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb al heel wat sneeuwklokjes voorbij zien komen maar dit vind ik één van de mooiste series. Gewoon heel naturel gefotografeerd, erg mooi.
    PS: is dit met de 90 mm Tamron ?
    Gr. Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ronald, ja deze foto's zijn gemaakt met de 90mm Tamron. Een hele fijne lens. Dank voor je leuke reactie. Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  3. De sneeuwklokjes heb je er toch echt heel mooi op gezet, Annemarie.
    Hier is de wind ook altijd spelbreker, het is de laatste tijd wel heel erg vind ik.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is dus niet alleen mijn gevoel dat het tegenwoordig altijd maar hard waait. Nou ja, we wachten op betere tijden.

      Verwijderen
  4. Dat is zonder meer waar en je hebt het dan ook heel mooi vast weten te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha jij hebt je ook al op de lentebloeiers gestort en herkenbaar dat je dan zo zoekende bent naar mooie composities. De wind is inderdaad bij dit alles nog een extra handicap, ik wacht vaak even tot er net even een moment van windstilte is om dan snel af te drukken.
    Je hebt overigens toch een heel leuke serie gemaakt, waarbij ik de laatste van je creatieve experiment wel heel geslaagd vind.
    Heel leuk ook de foto's van de boomschors, dat zijn van die heerlijke opnamen die je zo aan de muur kunt hangen en die nooit vervelen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die sneeuwklokjes fotograferen, het is nog een hele uitdaging, heb ik zelf ook ervaren. toch heb je er een paar hele mooie bij, foto 4.5 en 7 en 8 vind ik erg mooi, foto 7 vind ik het mooist, maar ook de onscherpte in foto 8 vind ik heel goed kunnen, waarom zou altijd alles scherp moeten, dit heeft wel wat. De laatste sneeuwklok foto vind ik ook heel geslaagd. Ja die wind, daar had ik ook last van tijdens mijn sneeuwkloksessies.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik vrij weinig van de winter heb gezien hier in West-Friesland, maar nu we richtig voorjaar gaan mag dat van mij ook echt wel doorzetten :-) Mooie reeks van sneeuwklokjes laat je zien. Ik heb er werkelijk nog niet een op de foto gezet.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het valt nog niet mee om sneeuwklokjes mooi in beeld te brengen, ik moest er ook meerdere keren voor op pad, omdat het gewoon niet wilde.
    Dit is een lekkere lenteserie met voor mij als meest geslaagde nr 5 en 7.

    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker bezig geweest zie ik. Het heeft je een mooie serie opgeleverd. En het is moeilijker dan het lijkt! Foto 5 en 9 vind ik het mooist.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Annemarie,

    Een hele fraaie serie. Heel herkenbaar dat je net op de verkeerde momenten, de verkeerde lens op je camera hebt zitten. Maar als je gaat wisselen, zie je helemaal niets meer natuurlijk.
    Niet alleen heb je een paar hele mooi klokjes geplaatst, maar die laatste twee foto's zijn ook zeer geslaagd. Heel goed idee en prachtig uitgevoerd.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien ging het niet zoals je wilde, maar ik vind het een prachtige serie, Annemarie. Overigens heel herkenbaar. Die wind is bijna altijd spelbreker. Jammer hè dat die sneeuwklokjes nu al weer uitgebloeid zijn. De hele serie is prachtig, maar 5, 6, 9 en 10 zijn mijn favorieten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Annemarie,
    Ik heb je blog gedeeld in een artikel: http://www.sennacamara.blogspot.nl/2015/03/inspiratie-delen-5.html
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Senna, wat een eer, ik ga bijna blozen. Dat heb je leuk gedaan, dank je.

      Verwijderen