27-05-15

Gouden ochtend met een piepklein zwart randje

Afgelopen zondag, 1e Pinksterdag. De weersvoorspellingen beloofden veel moois, wat voor mij een reden was om de wekker te zetten op 04:30 uur. Om 05:15 was ik bij ingang Panneland van de Amsterdamse Waterleidingduinen, en zowaar, mijn maatje voor deze ochtend was er ook al.

En wat voor ochtend was het !! Ochtendnevel, windstil, vorst aan de grond. Je wist gewoon niet waar het eerste te kijken en te fotograferen..... toen het zonnetje ook nog op kwam werd het buitenaards mooi. 

In het eerste zonlicht vielen meteen Libellen en Juffers op, hun lijfjes vol dauwdruppels, nog te koud om weg te vliegen, en dus een gemakkelijk onderwerp om te fotograferen.
Onderstaand een kleine selectie.

Viervleklibellen kregen een gouden gloed

Azuurwaterjuffers krijgen soms een bizar uiterlijk met al die waterdruppeltjes op hun lijfjes.

Als de mist verdwenen is, zien we ook veel Icarusblauwtjes. Ook zij warmen zich op in de heerlijke ochtendzon.

Ze vallen bijna niet op, deze strekspinnen.

En nu hoor ik jullie denken, "en dat zwarte randje dan?"

Tsja, de landschapsfoto's die ochtend heb ik gemaakt met mijn nieuwe camera. Ze moeten prachtig geweest zijn. Alleen ...... mijn nieuwe camera, alhoewel van 't zelfde merk en type als mijn andere camera, werkt toch net ietsje anders met overzetten van de foto's naar de PC. Dat is dus volledig mislukt, en helaas heb ik de foto's dus van mijn camera gewist voordat ze op mijn PC stonden. Goh, ik heb echt wel even gebaald. Maar gelukkig is het nu gebeurd, een wijze les, die me tijdens onze aanstaande vakantie naar Noorwegen dus niet meer zal overkomen!!

Om jullie toch een kleine indruk te geven van het landschap, hieronder een collage van foto's die ik van mijn maatje Richard heb gekregen.

Hoe dan ook, dit was een fraaie ochtend, het vroege opstaan meer dan waard, doe mij er nog maar een paar zo.

***

15 opmerkingen:

  1. Zo dat is wel heel vroeg opstaan maar dan heb je ook wat ! Dat is genieten geweest als je zulke mooie plaatjes voor de lens krijgt, de juffers met waterdruppels zijn wel heel erg mooi, ook de andere zijn echt prachtig! Groeten Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo wil ik ze ook wel,maar wel jammer van je foto,s misschien een goede rede om het over te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke beelden! Erg balen van je andere foto's maar er is misschien redding:
    Met het programma Recuva kun je gewiste foto's terug halen. Het is wel belangrijk dat je niet intussen andere foto's op dat geheugenkaartje zet.
    Het is mijn vorig jaar met succes gelukt.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Loes, ik ken het programma'tje. Het werkt alleen niet meer als je per ongeluk op formateren hebt gedrukt. Ik wacht maar op nieuwe kansen.

      Verwijderen
    2. Ik had mijn kaartje per ongeluk geformatteerd Annemarie, en ik kon echt alles terughalen. Ik zou het zeker even proberen.
      Succes en groet
      Loes

      Verwijderen
    3. O Loes, echt?? Dan ga ik het morgen zeker nog proberen. Dank je!

      Verwijderen
  4. Prachtige serie, mooi moment uitgekozen om op pad te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige opnamen van de libellen en vlinders Annemarie, wat is dat toch mooi al die beestjes met dauwdruppels, knap vastgelegd!
    Balen dat je de landschapsfoto's allemaal hebt gewist, ik zag ook al bij anderen hoe bijzonder het die ochtend was in de AWD, gelukkig kon je nog wat opnamen krijgen van je fotomaat.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een pracht foto's Anne-Marie.
    Erg mooi om te zien met de dauw druppeltjes.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige foto's met dauwdruppeltjes, het loont dus als je vroeg opstaat. De blauwtjes spannen de kroon. Ik kom vast en zeker vaker langs. Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige plaatjes van de bedauwde libellen. Staat ook nog op mijn lijstje en dat zal ook nog wel even zo blijven, want ik kom zo slecht mijn bed uit... En als ik het al een keer doe, dan is er geen dauw! Maar goed ik kijk wel naar foto's van jouw dan. Wel balen van die mistfoto's zeg! Zag van anderen ook al wonderschone beelden langskomen.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Annemarie,
    Ik dacht dat ik al gereageerd had maar blijkbaar was het bij bekijken gebleven. Dauw en zon staan garant voor mooie beelden, zoals je hier laat zien. Het is altijd de moeite waard de libellen, juffers en vlinders met hun bedauwde vleugels zo mooi mogelijk vast te leggen. Je bent daar volgens mij prima in geslaagd.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige opname van de libellen en de vlinders onder de dauw. Als je dan vroeg bent leeft alles ook heel anders en wat heb je dan mooie beelden hé. Jammer van je kaartje maar ik las dat je het alsnog gaat proberen om de foto's te redden. De collage die van je fotomaatje hebt gekregen beloofd inderdaad prachgie foto's.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt hele mooie macro-opnames! Ben er een beertje jaloers op, want zo mooi heb ik libellen en vlinders dit jaar nog niet kunnen fotograferen. Topserie!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie macro's, zeker als je vroeg bent, kan je de dauwdruppels ook nog goed zien, ze moeten dan nog opwarmen.
    Ik vind het overzicht echt geweldig gedaan.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen