09-08-15

Vandaag is blauw....

Zomaar een braakliggend veldje in mijn eigen woonplaats...... 
Na een tip van een plaatsgenoot ging ik er met een vriendin heen, en werkelijk honderden Icarusblauwtjes fladderden om je heen.

Helaas waren harde wind en een paar wolkjes voor de zon op dat moment een beetje spelbrekers.

Een week later was het op zaterdagmiddag prachtig weer, weinig wind en aangenaam warm. Ik besloot nog een keer te gaan en heb wederom met verbazing staan kijken naar zoveel blauw om me heen.

De mannetjes zijn, met de vleugels open, prachtig blauw.

De dames hebben kleuren die variëren van bruin tot bruin met blauw.

Er werd druk voor nageslacht gezorgd. Hier zie je mannetje links en vrouwtje rechts. Voordeel van zo'n intiem moment is dat ze tenminste even blijven zitten.

Liggend en tegen het licht in genomen geeft een heel ander beeld.

Zelfde paartje, andere achtergrond.

***

13 opmerkingen:

  1. Dag Annemarie, gefeliciteerd met deze prachtige foto's van deze icarusblauwtjes. Het zijn juweeltjes en zeker een lijstje waard.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, dat zijn mooie plaatjes van de Icarusblauwtjes. Ik loop ze al weken te zoeken en kom er slechts sporadisch eentje tegen. Ik ben dus wel erg benieuwd waar dat veldje is (kan nooit ver weg zijn...)
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha leuk, zoals ik me vermaakte met de heideblauwtjes, heb jij fijne opnamen kunnen maken van de icarusblauwtjes. Mooie serie en parende vlindertjes daarbij vind ik toch wel een mooie bonus.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Annemarie,
    Zoveel vlinders tegelijkertijd, daar zou je onrustig van kunnen worden. Hoewel, keus genoeg is ook wel weer prettig. Dan hoef je er niet al te veel mee te zitten als er één te vroeg wegvliegt. Je hebt je kansen wel gegrepen, want wat je hier laat zien vind ik heel mooi.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk als je zo'n plekje weet. Het zijn zulke mooie vlindertjes. Fraaie serie.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie serie van het blauwtje Anne-Marie.
    Ik zie ze hier wel maar op zijn hoogst twee tegelijk ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie serie, en leuk als je zo'n veldje hebt waar zoveel vlindertjes fladderen. Je hebt ze mooi in verschillende poses kunnen vastleggen, de parende blauwtjes vind ik een mooie bonus. foto 3 en de laatste twee vind ik het mooist, met de heel zachte en rustige achtergronden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel vaak kun je ze daar ook vinden en al helemaal als er dan ook nog klaver groeit :-)
    Prachtige foto's en mooi zacht van kleur en achtergrond. Heerlijk om te zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een erg mooie serie.Mijn favorieten zijn nr 3 en 8.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn Lievelings vlindertjes staan hier en zijn toppppp , heel mooi zacht van kleur echt geweldig !!!
    groetjes , Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor je opmerking van 7 december.
    Had het nooit gezien hihi....
    heb het gelijk aangepast.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Excellent series and good photographic work.

    BeantwoordenVerwijderen