10-11-15

Vijftig tinten Herfst

Herfst, wat is het toch een fotogeniek jaargetijde. En dit jaar hebben we ook nog eens veel geluk met het weer, het is verrassend vaak windstil en de temperaturen zijn nog hoog. Het is dus heerlijk om door de afgevallen blaadjes in het bos te sloffen en te genieten van zoveel kleuren. In dit blog nog een verslagje van diverse korte wandelingen hier in de omgeving.

Te beginnen met Landgoed Elswout:

Elswout, één pallet van kleuren in de herfst, het is echt genieten. 

Maar echt lang zal dit fraaie kleurenspel niet meer aanhouden, de blaadjes dwarrelen in rap tempo van de bomen.
***

En dan twee dagen later,
Wandelbos Groenendaal in Heemstede:

Ook hier best een herfstachtig sfeertje, maar gek genoeg is het hier toch nog veel groener (Groenendaal ???) dan in het hemelsbreed maar een paar kilometer verder gelegen Elswout.

Wat in Groenendaal ook anders is, is dat er veel meer paddenstoelen te vinden zijn. Niets is zo moeilijk als de juiste namen bij de paddenstoelen vinden. Ik beperk me hier maar tot het plaatsen van de foto's, als iemand de namen wel weet, hoor ik ze graag.

De laatste foto's zijn Inktzwammen, tot zo ver gaat mijn kennis wel. Het was een leuk groepje waar ik me wel een poosje mee vermaakt heb. Het bewolkte weer en op een gegeven moment zelfs miezerregen maakt het nog niet helemaal zo eenvoudig.

Een close-upje van de boomstam waarop de Inktzwammen en andere zwammen groeiden. Ook de moeite waard, wat een structuur.

En dan deze naaktslak, die tussen de paddenstoelen kroop, ik leunde er bijna vol met m'n hand op maar zag 'm nog net op tijd.
***

Op zondagochtend besluit ik nog een vroege wandeling te gaan maken in Leyduin. Daar aangekomen kon ik meteen wel zien dat door de plensbui en harde wind van de vorige avond het allermooiste van de herfst er wel af was.

Hier en daar zat een boom nog volop in het blad,

maar inmiddels wordt de bodem van het bos bedekt door een dik tapijt van afgevallen blaadjes. 

Echt in rust en stilte genieten is er trouwens niet bij, ondanks dat ik best vroeg ben, is het bos vol met hardlopers. Op zich vind ik het sportief dat men een rondje gaat lopen, maar al hollend schreeuwen de sportievelingen elkaar de belevenissen van de afgelopen week toe. De geluiden van de natuur en de mooie herfstkleuren, het valt maar weinigen op.

Net als ik op deze plek aan het bedenken ben waar ik nog heen zal wandelen, komt er mist opzetten, het valt als een koude natte deken over me heen en meteen is het bos somber. Als een volgende groep hardlopers zich ook nog aankondigt hou ik het voor gezien.

Een blik naar buiten èn een blik in m'n agenda leren me dat de foto's in dit blogje de laatste herfstfoto's van dit jaar zullen zijn. Ik ga wachten op een prachtige winter.

En voor wie het wachten moe wordt...... Neem plaats!

***

9 opmerkingen:

  1. Ooooh, wat een prachtige serie Annemarie! Ook ik krijg maar niet genoeg van deze heerlijke herfst. Je hebt nog een mooie verzameling zwammen te pakken gekregen.
    En wat een leuk bankje, ook helemaal in herfsttinten!
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heerlijke serie! Het is een feest om al die herfstbogjes te lezen en te bekijken. Het mooiste is er inderdaad nu wel vanaf, maar gelukkig hebben we de foto's nog. Ik ga geen favoriet kiezen want dat zou de rest te kort doen.

    Wat jij hebt met hardlopers heb ik met mountainbikers. Die hoor je altijd al van kilometers ver aankomen met hun geschreeuw. Buiten het feit dat ze vaak denken dat het hele bos van hen is, zowel op als buiten de paden.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig wat breng je hier een prachtige herfstsfeer in beeld,het is een genot om de serie nogmaals te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige herfstblog. Grappig, de eerste twee foto's heb ik ook op die plek gemaakt, ze zitten in mijn eerstvolgende blog....
    Verder mooie paddenstoelen en ik zie op je laatste foto's dat Leyduin ook erg mooi is in de herfst, even onthouden voor volgend jaar want de komende 10 dagen is het een en al bagger weer.....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Annemarie, prachtige herfstsfeer laat je hier zien, Puur genieten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel sfeervol herfstblog, Annemarie.
    Vooral je foto's van Elswout vind ik prachtig (kleur) en de laatste drie paddenstoelplaten.
    Het afsluitende bankje in bijpassende kleuren: leuk.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De herfst inspirerend op veel mensen, vooral op wandelaars en fotografen. De natuur leende zich er dit jaar ook heel goed voor, want zolang het niet hard waaide bleef er veel blad aan de bomen hangen. Je schotelt ons een heleboel prachtige beelden voor, zowel van herfsttaferelen als van verschillende zwammetjes. De namen van de zwammen vind ik ook lastig, maar nr. 6 is volgens mij judasoor. Geen herfstbeelden meer dit jaar? T/m 12 november was er nog van alles te vinden van de zwammenwereld.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige serie van de herfst Annemarie, zo mooi die kleuren in de natuur.
    Mooi ook hoe je al die zwammen hebt weten te fotograferen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heerlijke hefstblog Annemarie, duidelijk dat jij je prima vermaakt hebt deze herfst. Mooi dat je alle facetten laat zien, van landschap tot macro, een fijne variatie, die deze blog een genoegen maakt om te bekijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen