01-11-15

Waterleidingduinen - Herfst 2015

De laatste paar weken komt er gelukkig wat meer ruimte in mijn agenda, en dus heb ik een paar keer lekker kunnen genieten van de Waterleidingduinen in herfsttooi, alleen of in goed gezelschap.

Op een miezerige zondagochtend maakte ik een heerlijke struinwandeling met m'n zus en m'n nichtjes. De damherten-bronst was net begonnen, de heren zagen er nog fit uit. Mooi momentje, alhoewel eigenlijk net iets te ver weg voor een knappe foto, was wel toen een damhert het Zwarteveldkanaal over zwom.

Deze reusachtige zwam trok veel bekijks.

Zwammen waren er meer dan genoeg, hele families, naast elkaar of opgestapeld.
Twee weken later was er slechts wat zwarte drap over.

Op de laatste vrijdag in oktober maak ik een heerlijk rondje samen met Ghita. Het is prachtig, maar toch, de echte intense herfstkleuren ontbreken een beetje, zeker als later in de ochtend de zon schuil gaat achter wat sluierwolken.


De bronst van de damherten loopt inmiddels ten einde, de meeste mannen zijn moe, zo niet dood- en doodmoe. Hier en daar hoor je nog wat burlen of een gevechtje maar de meeste mannen liggen uitgeteld tussen de bomen of staan letterlijk na te hijgen.

En deze is nog te klein om al mee te doen.

Onze zoektocht naar paddenstoelen loopt een beetje uit op een teleurstelling, we kunnen eigenlijk niet echt iets vinden waar we ons een half uurtje op uit kunnen leven.

Terwijl ik wel een poging aan het doen ben om een paddenstoel op de foto te zetten, valt mijn oog op dit kikkertje. En wat een voorbeeldig fotomodel. Wel 10 minuten bleef 'ie keurig zitten, draaide af en toe een stukje en liet ons zo ongeveer 360 graden om hem heen draaien. Je zou hem bijna zoenen!

Vlak bij Panneland proberen we nog iets te maken van de bruin geworden Varens. Ik kan m'n draai niet echt vinden en bovendien is er inmiddels een stevig windje opgestoken. Pas als ik languit onder de varens ga liggen en aan de scherpstelring draai, zie ik opeens dit, lekker abstract en gewoon helemaal nergens scherp. 

En dan vandaag, 1 november alweer, de Varens bij ingang De Zilk laten zien dat het afgelopen nacht best koud is geweest. 

Deze foto is gemaakt ten oosten van het zweefvliegveld en kan wat mij betreft afgelopen nacht decor voor een Halloween-party zijn geweest. Aan deze foto is nauwelijks iets nabewerkt, dit spooky sfeertje door mist en een waterig zonnetje was er gewoon.

Deze foto's zijn gemaakt rondom het enige heideveldje in dit gebied. Het was ongelofelijk mooi en sfeervol, en zo zie je maar weer, vroeg de natuur in gaan loont!

Tot zo ver heb ik genoten van de herfst, het mag van mij best nog even zo door gaan.

***

14 opmerkingen:

  1. wat heb je er een mooie serie van weten te maken de herfst leent zich hier uitstekend voor en dat is optimaal benut.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's Annemarie, allemaal mooi om te zien.
    Prachtig ook de kikker, zeker een mooi modelletje en wat fijn dat die zo mooi wou poseren.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via de facebook link even nieuwsgierig naar je blog gegaan, prachtige serie, mooie hertenfoto's, en wat zijn jouw herfstbos foto's van vrijdag nog goed. De kikker steelt de show en de mistfoto's van afgelopen ochtend vind ik ook heel mooi, en dus toch rijp op de varens, ik wist niet dat het zo koud is geweest vanacht.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie AWD Herfstserie met het kikkertje in de hoofdrol! Ook mooie sfeerfoto's in de mist van vanmorgen (ik ga het morgen even proberen). Het verbaast ook mij dat het zo koud was dat er al rijp op de varens zat.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So many beautiful photos! I love the atmosphere of the fog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van kleurrijke, zonnige omstandigheden tot mist en zelfs al wat varens met rijp: zo laat je een paar uitersten zien die elk hun eigen bekoring hebben. Damherten en paddenstoelen horen ook echt bij deze maand. Kikkers verrassen je soms, als ze even wegspringen tussen de bladeren. Hoe zat het ook al weer met het kussen van een kikker? Mooie impressie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie herfstimpressie van het gebied, Annemarie.
    Het overzwemmende hert is gaaf, ook nog met spiegeling. Het portret op foto 10 vind ik prachtig - hij kijkt daar echt zo loom, met een uitdrukking van: iedereen doet maar, ik blijf hier voorlopig liggen. Schaapjes in de mist zijn heel sfeervol.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schitterende serie Annemarie. Erg mooi de foto van het zwemmende hertje. De laatste zes zijn mooi in eenvoud. Knap gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige serie foto's Annemarie.
    Ik vind alle foto's prachtig, kan niet kiezen welke in nu de mooiste vindt.
    Ik heb je een mail gestuurd i.v.m een link ruil op je website, die ziet er ook prachtig uit, mooie foto's ook.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Annemarie, wat is dit een prachtige serie geworden. Je hebt de herfstsfeer heel fraai kunnen vastleggen. Die laatste drie met de mist spreken mij zeer aan.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een prachtige gevarieerde herfstblog Annemarie. Leuk het zwemmende herten watmij betreft juist mooi dat je er ruim omgeving bij hebt. Mooi ook al die uitgeputte herten, wat een verschil met het jonge dartele spitsertje. Fraai ook de zwammetje op foto 16, mooi gedaan. Foto 20 van de varens kan ik ook wel waarderen, een fijne herfstfoto. De laatste foto's metde mist zijn ook allemaal prachtig, heerlijk blog, ik heb er graag even van meegenotem.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi overzicht van een herfstig AWD. Lekker gevarieerd en verschillend van sfeer. Je hebt aan al je tochtjes een mooie serie foto's overgehouden. Het kikkertje is top, net als de mistige sfeerfoto's. Maar het Halloweenbos is mijn favoriet.
    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een heerlijk en ook mooi variabel blog van de AWD,
    Het zwemmende hert vind ik echt super leuk om te zien.
    Misschien niet zoveel paddenstoelen maar wat je wel hebt aan paddenstoelen is dan ook gelijk mooi weergegeven.
    De varens zijn ook echt ontzettend leuk.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen